rysk-sallad

Alla inlägg under maj 2012

Av Anders - 6 maj 2012 22:01

Jaha, då var man hemma. Hemresan gick bra och det känns skönt att vara hemma igen, även om vistelsen på planet från Frankfurt till Landvetter kändes något "bonnig". Svenska är helt enkelt inte lika "exotisk" som ryskan... Väl här hemma så är lägenheten storsanerad och käket fixat för morgonagens arbetslunch.


Har inte så mycket mer att tillägga, tack för att ni har läst bloggen. Ser fram emot att få träffa er öga mot öga.


/A


Dagens ord: возвращение (vasvrasjenie) - "Återvändning"

Av Anders - 5 maj 2012 09:45

...och 200 te-påsar (har gjort av med 2 lådor om 100 st), ska jag nu resa hem. Jag har packat men inser att jag kommer få betala fet övervikt. Vidare ringde vi till ett taxi bolag för att de skulle komma kl 16.45, istället ringde de imorse 04.45 och stod och väntade här nedanför. Jag hoppas att de kommer senare idag också, smått nervös över detta...

   Jag har verkligen haft det bra här och min Chasjajka är helt till sig över att jag ska åka, har fått en duk av henne och igår bjöd hon på tårta och Borsj innan jag skulle iväg på VODKAPARTYT! Efter vodkapartyt begav sig några av oss till en restaurang/sushibar/(strippklubb?), vi hade en trevlig kväll. Jag kommer onekligen sakna alla här.


Jaja, jag skriver mer utvecklat i sista inlägget när jag kommer hem.


Tjoflöjt!


/A


Dagens ord: Вспыльчивый (vspyltjivyj) - Lättretlig (se bara hur irriterad man blir av att försöka uttala ordet...).

Av Anders - 1 maj 2012 09:34

Vi kommer in i vårt privata rum på badhuset, där får vi byta om och ta på oss handukar (som egentligen bara är gamla lakan). Därefter beger vi oss till det rummet där bastu och duschar finns, blickar skräckslaget mot en bassäng med vad jag antog var kallt vatten. In kommer en man som tydligen ska vara vår "duschmästare", en liten, tjock, gråhårig, naken man med fängelsetatueringar och visar in oss i den traditionella ryska bastun. Det är ett rum som är ungefär 4 m högt och 15 kvm, 80 grader vid golvet och högst upp vet jag inte. Det finns i alla fall bara sittplatser högst upp, ingen "trappa" som i en vanlig bastu. Där satt vi i några minuter tills gubben kom in igen och fråga vem som var först och jag var inte sen att anmälan min vän som förste man till rakning.

   Då vi kom ut ur bastun pekade gubben mot bassängen och sa åt oss att kliva ner, han gick först och började simma runt som en säl med huvudet under vattnet. Jag och min vän går i försiktigt och mycket riktigt var det kallt där, 7 grader enligt den gamle mannen. Bara att hålla käft och "baptist-döpa" sig 2 gånger. Sedan tillgriper mannen två olika ris av ek respektive björk och visar in oss i bastun igen. Där får min vän lägga sig på mage högst upp på en bänk och jag bevittnar hur den gamle mannen piskar honom med risen i 15 minuter ungefär, båda sidor. Därefter ut och ner i bassängen igen för att sedan låta mannen hälla ut 3 hinkar med kallvatten över en. Sedan var det min tur...

   Efter att ha gått igenom denna procedur 2 gånger var, tackade vi mannen och gick ut och satte oss i vårt rum för att ta en öl... Faan, jag älskar det här jävla landet...



Dagens ord: Веник (venik) - ris

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du är mest kännetecknande för Ryssland?
 Den ortodoxa kyrkan
 Balalajkan
 Kosmonauterna
 Vodkan
 Kylan
 Pälsmössa/kappa
 Sovjet
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards