rysk-sallad

Alla inlägg under april 2012

Av Anders - 29 april 2012 13:46

För er som inte vet, så åker jag hem den Lördagen 5 maj och kommer hem sent på kvällen. Det är alltså ganska snart och det ska bli skönt att komma hem även om jag kommer att sakna Sankt Petersburg. Jag kommer säkert åka hit igen och även åka till Moskva någon gång. Min tid här har varit oförglömlig, jag har lärt mig ofantligt mycket. Dels om det ryska språket och den ryska kulturen men också om mig själv. Jag har träffat intressanta människor och fått uppleva saker som inte så många fått uppleva.

  Nu återstår bara en vecka, dessutom är vi lediga på tisdag den 1 maj. Jag känner på mig att jag kommer fuska lite med läxläsningen den här veckan men jag tänker vara på varje lektion för att ta upp det sista av den ryska grammatiken, orden kommer jag få lära mig ordentligt när jag kommit hem och fått vila lite.


I sommar kommer jag jobba heltid där jag jobbade förra sommaren och på all övrig fritid har jag så mycket att göra. Måste börja redigera alla bilder jag har tagit här och göra något utav dem, samt alla bilder jag tagit och inte hunnit redigera.

  Jag har väldig träningslust då jag knappt har lyft ett finger här, mer än dagliga prommenader. Allmänt kan jag säga att jag saknar enkelt "kroppsarbete", jag vet att det finns en hel hög med ved som väntar på mig uppe på landet. Det är skönt att få ägna sig åt något så monotont där man slipper tänka, speciellt efter att ha varit koncentrerad på språk och grammatik i 13 veckor.  Jag måste också skriva en massa nya texter till bandet, jag saknar att sjunga faktiskt...

  Sist men störst så ska det bli kul att träffa alla där hemma och höra hur de har haft det undertiden medans jag har varit borta, uppdatera sig helt enkelt. Ser fram emot dessa möten. Kort sagt; det kommer bli en underbar sommar!


(I naturen finns det inget dåligt väder)


/A


Dagens ord: Умолять/умолить (Umoljat/umolit) - Att bönfalla

Av Anders - 27 april 2012 22:16

Det har just blivit Lördag här i Sankt Petersburg, jag har nyss kommit hem efter några öl med ett par vänner på en typisk rysk bar; "Fidel". Vi snackar stolar och bänkar i trä, betong-golv och fulla ryssar som dansar efter att ha rökt upp ett helt växthus. Veckan är över och jag är trött. Idag har vi sett på en rysk film i skolan "Служебный роман" (slusjebnyj roman, tjänste-romans), mycket rolig.


Ikväll har jag också varit på en Balalajka-konsert med en virtuos som heter Alexej Archipovskij, väldigt vackert och väldigt ryskt. Han satt på en stol mitt på scenen med ett flertal mikrofoner ovanför sig och samma antal högtalare framför sig. Han spelade bakom huvudet, han spelade med tänderna och när han spelade flageoletter fick han den triangelformade träbiten att låta som ett piano. Jag bifogar här det stycket han avslutade vår konsert med; Золушка (zolusjka - askungen):


Imorgon blir det nog ett besök på något av stadens museer, vi får se helt enkelt.


Väl mött!


/A


Dagens ord: По-ухаживать (po-uchasjivat) - att vårda/uppvakta någon.

Av Anders - 22 april 2012 11:04

13.04, vaknat, ätit сырники (syrniki) till frukost gjorda av min Chasjajka. Det är biffar av någon keso-liknande ost, gott. Sitter här, i bakfullt läge, och avvaktar förflyttning mot tunnelbanan för att åka och äta tårta i syfte att fira ett födelsedagsbarn, firandet igår räckte nämligen inte...

  Allt är fint, gjorde min sista lektion på intensivkursen i torsdags så nu blir det piece of a kaka. Tänk, att få vara ledig på tisdagar och torsdagar efter kl 14...halleluleja! I fredags besökte jag, och några vänner från skolan, Michailovskyj teatern för att se "Spader dam" - en opera av Tchajkovskyj efter en historia av Pushkin. Det var mycket fint. Våra platser var ganska högt upp på sidan av balkongen vilket till följd blev att jag nästan satt i knät på den gamla damen till vänster om mig i vår box för att de något, hon verkade lite skrämd nu när jag tänker efter...


.


/A


Dagens ord: За-дрожать (za-drosjat) - skaka, darra

Av Anders - 14 april 2012 17:53

Tänkte bara skriva lite kort till er om lite mer vacker rysk musik. Det finns en historia av Pushkin som heter "Метель" (snöstorm) och som filmatiserats under sovjettiden. Det finns de som menar att mycket av den ryska konsten blev lidande i och med bolsjevikernas härjande och all censur som följde under decennier efter revolutionen. Dock så var bolsjevikerna (och framförallt Lenin) mycket intresserade av den då moderna filmkonsten, mycket eftersom det var ett bra sätt att sprida propaganda. Detta har också lett till att de gamla sovjetiska filmerna är bland de bästa från sin tid, många sovjetiska filmer har vunnit filmpris i Europa. Musiken i dessa filmer är mästerverk i sig enligt min åsikt, vilket åter för oss till filmen av Pushkins historia "Метель". För att ni ska få en känsla av musiken så lägger jag upp ett stycke här:



Nog om det. Kan berätta att jag idag har besökt Pavlosk som är en by med tillhörande slott där delar av Tsar-familjen levt. Vidare har jag även fixat biljetter till Balaljka-konserten den 27 april, jag ser fram emot denna.


Tag vara på eder!

/A


Dagens ord: Nu blir det roligt här, vi ska ta en liten titt på fin rysk "själsmässig" ordkunskap, jag brukar ju ofta säga att jag gillar den ryska själen men vad innebär den rent konkret? Ett kort exempel är ordet "раб" som betyder slav. Med detta ord har ryssarna "helt ordsökt" skapat verbet "работать" som ju ni säkert vill översätta till " att slava" men som i själva verket kort och gott betyder "att arbeta". Och därmed har vi ringat in den ryska själen...

Av Anders - 11 april 2012 19:05

...jag börjar tröttna på det här. Ja, jag längtar hem till landet av normala, mjuka sängar, andra gnälliga landsmän och REN LUFT! Det är fortfarande kul att lära sig språket och en den ryska själen tilltalar mig fortfarande. Men med nuvarande känsla i kroppen så skulle jag lika gärna kunna ta till mig detta genom en tv-skärm och en bok.

  Konstigt egentligen, som svensk så brukar det ju tillhöra att man vill komma utomlands och se något som är lite större och intressantare än Sverige. Ändå så längtar man tillbaka, förvisso mestadels till alla ens vänner som finns där hemma (vilka man kan tilltala utan att behöva tänka på 6 kasus, imperfektiva/perfektiva verb, brukandet av ni- eller du-form, två futurum former, 8 rörelseverb med tillhörande prefix...ja, ni fattar tanken) men också till det lilla landet lagom.


Angående språket så håller vi just nu på och diskuterar rysk litteratur, ett mycket intressant ämne. Ryskan är ett väldigt exakt språk och större än svenskan. Detta innebär (har jag förstått här) att en ryss som lär sig svenska känner sig begränsad när de ska berätta något eftersom de inte kan använda den exakthet som finns i det ryska språket. Åt andra håller innebär det också att jag som försöker lära mig ryska inte ens förstår hälften av alla nyanser som finns, eftersom flera ord på ryska översätts till samma svenska ord. I litteraturen tar detta sig uttryck genom att en bok kan beskriva ett moment, känsla eller omgivning mer träffande och därav kan folk lättare känna igen sig.

  Jag har fått höra att vår senaste nobelpristagare i litteratur, Tomas Tranströmmer, tycker att det svenska språket är ett tacksamt språk att skriva dikt på eftersom ett ord på svenska kan tolkas på så många olika sätt.


Annars är här inte mycket nytt, på lördag ska jag till en liten stad som heter "Pavlosk" som ligger utanför Sankt Petersburg. Jag har även fixat en biljett till "Spader dam" av Tchaijkovskij den 20 april på operan och jag funderar på att fixa en biljett till en balalajka-konsert den 27:e.


Slut på inlägg (idéer).

/A


Dagens ord: Подслушивать/подслушать (padslusjivat/padslusjat) - Att tjuvlyssna. Prefixet "под" är egentligen en preposition som betyder "under", i den här kontexten tillsammans med verbet "слушивать/слушать" (att lyssna) så blir översättningen ordagrant "att lyssna under". På samma sätt bildas verb som подсматриват/подсмотреть (att tjuvkika) eller подсказывать/подсказать (att viska).

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du är mest kännetecknande för Ryssland?
 Den ortodoxa kyrkan
 Balalajkan
 Kosmonauterna
 Vodkan
 Kylan
 Pälsmössa/kappa
 Sovjet
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards