rysk-sallad

Alla inlägg under januari 2012

Av Anders - 29 januari 2012 21:10

Okej, då är jag ett steg närmare en stureplansprofil då jag nu har startat den här bloggen.

Tanken är ett upplägg som påminner om de flesta bloggar dvs en massa skitsnack om hur snygg jag är, vad för intressanta saker jag håller på med och hur bakfull jag är. Skillnaden med den här bloggen jämfört med andra bloggar är att detta kommer att ta plats i Ryssland eftersom jag åker till Sankt Petersburg och studerar ryska i 3 månader med början den 5:e Februari till den 5:e Maj. Den här bloggen har skapats i avsikt att illustrera min tid där och kommer förmodligen inte att vara aktiv efter hemkomstdatum. Jag bör också tillägga att läsarna kommer eventuellt att tvingas läsa om rysk grammatik, semantik och kultur, jag kanske till och med inför "dagens ord" i varje inlägg. Ni som hoppas få läsa om tillfällen då jag super ner mig med ryssar och sköljer ner allt med vodka kommer förmodligen att få läsa om det, dock förhoppningsvis inte i varje inlägg.

   Väl i Sankt Petersburg kommer jag att bo hos en äldre dam (född 1960), en Хозяйка (Chosjajka - Värdinna) som gillar teater och musik, intressen som vi verkar dela. Jag kommer bo 3 hållplatser + 1 byte från huvudgatan Nevskyj Prospekt, mellan två hållplatser som heter Ploshad Lenina och Vyborgskaya. Skolan som jag ska gå är en Schweizisk skola och heter Liden&Denz och pga nationaliteten så kommer jag att träffa mycket Schweizare. På skolan studerar även folk från hela världen och ryssar som vill lära sig engelska.

  Idag är det Söndag och jag åker alltså om en vecka, tidigt på Söndag morgon. Just nu så inser jag väl kanske inte riktigt att jag ska åka eller hur länge jag egentligen ska vara borta, men jag hoppas att allt ordnar sig, jag har ju trots allt varit där förut. Sist jag var där så var jag dock nästan yngst vilket för all del inte gör något, men ibland känner man sig lite obegåvad då Schweizarna enkelt byter mellan tyska, franska och italienska.


Det var lite om vad den här bloggen kommer att innehålla (med reservation för förändringar) och om mina tankar kring min resa till Sankt Petersburg, allt detta paketeras in i en sallad. Alltså, en rysk sallad.


Väl mött: A


Dagens Ord: Водка (Vodka) - ordet består av ordet Вода (vatten) och suffixet "-ка" som är en femenin ändelse och ofta brukar få översättningen "liten". Därför brukar jag tänka på vodka som "litet vatten". Tillverkningen av drycken härstammar från italien där en rysk munk besökte katolikerna och lärde sig hur de destillerade något som kallades för "livets vatten". Kombinerat med den ryska själen och det hårda livet i Ryssland har drycken blivit ett signum för landet. Vetenskapsmän i ryssland (bl.a. skaparen av det periodiska systemet Mendelev) har kommit fram till att vodka måste blandas till 37,5% för att vara perfekt, andra menar att 40% är den korrekta procentsatsen. Men när allt kommer omkring så spelar det nog egentligen ingen roll.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du är mest kännetecknande för Ryssland?
 Den ortodoxa kyrkan
 Balalajkan
 Kosmonauterna
 Vodkan
 Kylan
 Pälsmössa/kappa
 Sovjet
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards